Ook dit jaar is Kinderhulp er voor álle kinderen in ons land die opgroeien in armoede. En we verwachten net als afgelopen jaar weer hard nodig te zijn. Bijvoorbeeld voor kleding, een eigen bed, een dagje uit, een fiets, bijlessen of een laptop voor school. In 2021 konden we héél veel kinderen van 0 tot 21 jaar helpen met al dit soort grote en kleine dingen. We nemen je mee van maand tot maand door ons jaar via een aantal highlights.

Januari – Resultaat #geefzewarmte

We begonnen het jaar 2021 fantastisch, met in januari het staartje van onze allereerste ‘Geef ze warmte’ campagne. Tijdens deze campagne – met als hoogtepunt de succesvolle eerste editie van televisieshow Scrooge Live – riepen we Nederland op warmte te geven aan kinderen in armoede. Half januari konden we bekend maken dat maar liefst 19.316 kinderen een warme start gingen krijgen in het nieuwe jaar! Lees meer…

Februari – collectanten aan het woord

In februari voerden we geen campagne, maar waren we wel druk om onze poule van duizenden collectanten verder aan te vullen. Onze collecteweek kwam er immers weer bijna aan! We gingen daarom in gesprek met collectant Karlijn, collecte-organisator Jannie en digitaal collectant Anna. En ook jubilaris Leonie vertelde over haar ervaringen, omdat ze al veertig (!) jaar betrokken is bij de collecte van Kinderhulp. Lees meer…

Maart – Kinderarmoede én jongeren in de schijnwerpers

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.
Armoede overkomt ook jongeren, vertellen Isabel, Twan en Fleur.

Maart stond in het teken van twee belangrijke campagnes. Bij Kinderhulp zetten we afgelopen voorjaar onze hulp aan 18 tot 21-jarigen in de schijnwerpers. Veel jongeren hebben moeite om rond te komen, zo vertelden onder andere jongeren Annelou, Twan, Fleur en Isabel. Toch weten hulpverleners de weg naar Kinderhulp nog weinig te vinden. Reden voor ons om van de daken te schreeuwen: wij zijn er ook voor jongeren! Lees meer…

Daarnaast lanceerde SIRE een grootscheepse landelijke campagne over kinderarmoede. Een campagne waar Kinderhulp (met samenwerkingsverband Sam&) vanaf de zijlijn bij betrokken was. Het was een oproep aan Nederland – en de politiek in het bijzonder – om kinderarmoede tot een écht gespreksonderwerp te maken. Lees meer…

april – stappen voor (de collecte van) Kinderhulp

De hele maand april was Nederland massaal op de been voor Kinderhulp! De ruim 2.700 deelnemers aan het evenement Stapril kwamen al wandelend in actie. Tezamen hebben ze ruim 810 miljoen stappen gezet en daarmee werd gedurende de maand april aandacht én sponsorgeld gevraagd voor Kinderhulp. Lees meer…

Als kers op de taart waren duizenden vrijwilligers op de been tijdens onze collecteweek in april! Ondanks corona gingen meer dan 3.000 collectanten (veilig op 1,5-meter) de straat op, gewapend met een collectebus en een grote glimlach. Ook zijn er zo’n 150.000 collectekaartjes verspreid in brievenbussen door het hele land. En vanachter hun computer of telefoon hebben bijna 1.600 mensen digitaal gecollecteerd met hun digibus. Dankzij hen én alle gulle gevers hebben we in 2021 maar liefst € 501.514,- opgehaald voor kinderen in armoede. Lees meer…

mei – Samenwerkingen

In mei lanceerde onze samenwerkingspartner Sam& haar campagne ‘Stel je voor dat elk kind écht mee kan doen’. Via een 3D-straattekening in Leeuwarden maakte Sam& zichtbaar dat er een breed pakket aan voorzieningen binnen handbereik is voor kinderen die in gezinnen met weinig geld opgroeien. Lees meer… 

Bovendien mochten we weer een prachtige cheque van de VriendenLoterij in ontvangst nemen. Dankzij de VriendenLoterij en haar trouwe deelnemers heeft Kinderhulp sinds 2000 al ontelbaar veel kinderen en jongeren in armoede een steuntje in de rug kunnen geven. Lees meer…

juni – ambassadeursmaand & zomerpret

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.
Marjolijn Touw vertelt over gelijke kansen en erbij horen

In 2021 mochten we met trots twee nieuwe ambassadeurs verwelkomen: Kasper van Kooten en Jasmine Sendar. In de maand juni deelden zij – en oudgedienden Rudolph van Veen en Marjolijn Touw – hun Kinderhulpverhaal in een rake videoserie over gelijke kansen en erbij horen. Bovendien klom Kasper van Kooten met regelmaat in de pen over kinderarmoede in zijn reeks columns. Lees meer…

Daarnaast lag de zomer in het verschiet en maakten we ons bij Kinderhulp klaar voor onze Actie Zomerpret. De Zomerpretpakketten werden ingepakt en we gingen in gesprek met moeder Saïda over de impact van Actie Zomerpret op haar en haar vijf kinderen. Eind juni vierden we een zomers kinderfeestje in Halsteren, waar ambassadeur Rudolph van Veen de eerste Zomerpretpakketten uitdeelde. Lees meer…

juli – Recordaantal Zomerpretpakketten

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.
Kidsreporter Megan doet verslag: eerste Zomerpretpakketten uitgedeeld!

Dankzij de hulp van ontzettend veel donateurs, sponsoren en partners werden de 5.000 Zomerpretpakketten van 2020 overtroffen. In 2021 kon Kinderhulp maar liefst 7.000 kinderen blij maken met een Zomerpretpakket! Wat fijn dat hierdoor nóg meer kinderen konden genieten van een zomer vol pret. Lees meer… 

Augustus – De actie van…

Met de succesvolle editie van Actie Zomerpret net achter ons, voerde Kinderhulp geen campagne in augustus. Toch werd er wél actie gevoerd voor Kinderhulp. Onder andere door Stijn en Douwe. Zij kwamen letterlijk in beweging voor Kinderhulp, op de galerij van hun studentenflat, en haalden daarmee maar liefst € 1.699,- op. En niet alleen in augustus, maar het hele jaar door komen volwassenen, kinderen, bedrijven, stichtingen en verenigingen in actie om geld in te zamelen voor hulp aan kinderen in armoede. Lees meer…

september – Miglia Daventria & maandverband

Wie in regio Deventer woont heeft het niet kunnen missen; de tiende editie van de Miglia Daventria. Op zaterdag 4 september toerden de mooiste auto’s door de landschappen rondom Deventer en deze benefietrally bracht maar liefst € 20.000,- op voor Kinderhulp. Onze ambassadeur Jasmine Sendar reed als ‘special reporter’ mee met één van de ruim 120 auto’s en deed live verslag van het evenement. Lees meer…

In oktober en november voerde Always opnieuw actie tegen menstruatie-armoede. Uit recent onderzoek bleek dat het aantal meisjes dat soms school mist vanwege gebrek aan geld voor menstruatieproducten flink was toegenomen. Reden om opnieuw in beweging te komen! Na de succesvolle campagne eind 2020, sloegen we in 2021 opnieuw onze handen ineen. Lees meer…

Oktober – leeskilometers en schoolprestaties

Van een mooie dag in het Nederlands Openluchtmuseum en tienduizenden zwervende kinderboeken tot het uitrollen van een halve leeskilometerzin: de Nationale Kinderzwerfboekdag van ons project Kinderzwerfboek op 6 oktober was een groot succes! Lees meer…

Daarnaast geen feestelijk hoogtepunt, maar wel een belangrijk feit: rondom wereldarmoededag presenteerden wij de resultaten van ons onderzoek (in samenwerking met ASN Bank) naar kinderarmoede en de prestaties en motivatie op school. Wat blijkt? Middelbare scholieren die in armoede opgroeien zijn vaak niet goed in beeld bij schoolleiding, mentoren en docenten. Lees meer…

november – actie pepernoot

Onze hele novembermaand stond in het teken van pepernoten en Sinterklaascadeautjes. Want ook in 2021 wilden wij zorgen dat geen kind werd overgeslagen op pakjesavond. Nederland kwam massaal in actie, en samen met ontzettend veel donateurs – en de onmisbare hulp van de deelnemers van de VriendenLoterij – maakten we als hulpsinterklaas voor tienduizenden kinderen het verschil. Lees meer…

december –Scrooge live met #geefzewarmte

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.
Nagenieten van televisiespektakel Scrooge Live

We sloten het jaar af met een klapper. De tweede editie van Scrooge Live! Tijdens deze nationale televisieshow op zaterdag 18 december zagen ruim twee miljoen kijkers hoe hard onze hulp nodig is. Samen met Omroep MAX, producent Mediawater en een fantastische sterrencast vroegen we aandacht voor kinderarmoede. We werden overdonderd door de hartverwarmende reacties én donaties voor onze ‘Geef ze warmte’ campagne. Samen kunnen we duizenden kinderen een warme start geven in dit nieuwe jaar. Dat brengt kinderen niet alleen warmte, maar ook een gevoel van veiligheid, zelfvertrouwen en erbij kunnen horen. Lees meer…

En in 2022?!

Dit jaar hebben we extra aandacht voor armoedestress, en voor kinderen van 0 tot 4 jaar en jongeren van 18 tot 21 jaar. Omdat juist deze doelgroepen vaak tussen wal en schip vallen. Uiteraard gaan we alles op alles zetten om ook in 2022 zoveel mogelijk kinderen en jongeren in armoede te helpen. Dat doen we niet alleen, maar met ontzettend veel hulp van onze donateurs, partners, sponsoren en vrijwilligers. Samen kunnen we het verschil blijven maken voor kinderen in armoede!