Ook in 2022 was Kinderhulp er voor álle kinderen in ons land die opgroeien in armoede. Door de extreme prijsstijgingen raakten steeds meer mensen in de financiële problemen. Daarom verwerkten we dagelijks vele aanvragen voor hulp. Gemiddeld 90 per werkdag! Daarnaast waren we steeds op zoek naar manieren om zoveel mogelijk aandacht te creëren voor kinderarmoede. We nemen je mee van maand tot maand via een aantal bijzondere momenten.

Januari – Resultaat #geefzewarmte

We begonnen het jaar 2022 fantastisch, met het staartje van onze ‘Geef ze warmte’ campagne in januari. Tijdens deze campagne – met als hoogtepunt de tweede editie van televisieshow Scrooge Live – riepen we Nederland op warmte te geven aan kinderen in armoede. Half januari maakten we bekend dat ruim 8.500 kinderen een warme start kregen in 2022! Lees meer…

Februari – Onderzoeksprogramma

Op 1 februari zijn bijzonder hoogleraar prof. dr. Nicole Lucassen en lector dr. Mariëtte Lusse gestart met het vierjarige Rotterdamse Onderzoeksprogramma Kinderarmoede. Een unieke samenwerking tussen Kinderhulp, de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Hogeschool Rotterdam en de gemeente Rotterdam. Het doel? Meer kennis krijgen over kinderen in armoede en wat we daartegen doen, zodat onze impact zo groot mogelijk is. Lees meer…

Maart – Resultaten 2021 bekend

Na checken, berekenen en nog eens checken, kwamen in maart onze definitieve cijfers over 2021 naar buiten. Dankzij onze donateurs, sponsoren en partners hielpen we in 2021 maar liefst 117.584 keer een kind dat in armoede opgroeit! Waarmee hebben we kinderen en jongeren geholpen? In welke hulpcategorieën zagen we een toename? Hoe waren de leeftijden verdeeld? En waar in het land kwam onze hulp terecht? We hebben het allemaal op een rijtje gezet. Lees meer…

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.

April – Landelijke collecteweek

Wauw! In april hebben ruim 8.000 collectanten tijdens onze landelijke collecteweek bij meer dan een miljoen huizen aangebeld. Daarnaast hebben er bijna 1.000 mensen digitaal met ons mee gecollecteerd. Samen hebben we € 700.000 opgehaald. We maken een diepe buiging voor alle collectanten én de circa 800 organisatoren die de collecte mogelijk maakten in hun wijk of woonplaats. En natuurlijk voor alle donateurs! Lees meer…

Mei – Ook voor de allerkleinsten

We zagen de aanvragen voor de kwetsbare doelgroep van 0 tot en met 3 jaar met maar liefst 75% stijgen ten opzichte van de afgelopen twee jaar. En dat terwijl de eerste 1.000 dagen van een kind zo bepalend zijn voor zijn of haar ontwikkeling. Daarom voerden we dit voorjaar campagne om van de daken te schreeuwen: natuurlijk is Kinderhulp er ook voor de allerkleinsten! Lees meer…

Mei – De allereerste heldenrun

Op 22 mei was het stadscentrum van Deventer het strijdtoneel van ruim 120 superhelden tijdens de allereerste editie van de Kinderhulp Heldenrun! Een heldhaftige sponsorloop vol obstakels en schurken. Het evenement was een groot succes en bovendien een hele belevenis voor alle deelnemers. “Ik vond de stormbaan het leukst!” riep Mega Mindy. Tijdens de Heldenrun werd € 19.248,- opgehaald voor Kinderhulp. Lees meer…

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.

Juni – Kinderzwerfboek welkom thuis!

Bij ons project Kinderzwerfboek was regelmatig sprake van “hoog bezoek”. Zoals in Maastricht, waar gouverneur Emile Roemer een KinderzwerfboekStation opende. Door zijn favoriete kinderboek uit zwerven te sturen, gaf hij het stokje van de Provincie Estafette door. Alle twaalf de commissarissen van de Koning deden mee. In juni kwam de Provincie Estafette aan bij de allerlaatste provincie: onze “thuisbasis” Overijssel. Groot feest! Vele boeken en leeskilometers voor álle kinderen, ook voor kinderen die in armoede opgroeien. Lees meer…

Juli – Zesduizend zomers vol pret

Voor het zesde jaar op rij bezorgden wij kinderen in armoede een beetje extra pret. Met een Zomerpretpakket! Een tas vol met leuke dingen: bioscoopbonnen, een dagje naar een pretpark met de trein, een voetbal, fijne boeken, zomerspeelgoed en meer. Dankzij onze fantastische donateurs, partners en vrijwilligers konden er maar liefst 6.000 Zomerpretpakketten gevuld worden. Geweldig dat hierdoor zoveel kinderen tóch kunnen genieten van een zomer vol pret! Lees meer…

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.

Augustus – Voorpaginanieuws

In de zomer waren kinderarmoede én Kinderhulp regelmatig voorpaginanieuws. De reden? Grote zorgen. In augustus maakte het Centraal Planbureau de sombere verwachtingen voor 2023 bekend. Een hard dalende koopkracht en sterk toenemend aantal kinderen in armoede. Nibud-directeur Vliegenthart: “We zien nu al dat 2,5 miljoen huishoudens aan het puzzelen zijn. Waarvan zo’n 1,2 miljoen eigenlijk de puzzel niet kunnen leggen, omdat er te weinig stukjes zijn.” Lees meer…

Augustus – In my shoes

Ondertussen lag het nieuwe schooljaar weer in het verschiet. Voor Bristol reden om in actie te komen, want de aanschaf van een nieuwe schooltas, etui of paar gymschoenen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Met de campagne ‘In my shoes’ riep Bristol haar klanten op om zich in de schoenen te plaatsen van mensen die het financieel moeilijk hebben. En dat niet alleen: samen met haar klanten zamelde Bristol het waanzinnige bedrag van € 43.973,39 in voor Kinderhulp! Lees meer…

September – Armoedestress

Het hele jaar door hadden we extra aandacht voor het thema armoedestress. In het najaar vroegen we met onze campagne “Armoedestress, continu op zoek naar een uitweg” aandacht en begrip voor de dagelijkse stressvolle realiteit van heel veel Nederlandse gezinnen. Via een videoserie lieten we zien wat armoedestress is en wat het met je doet. Verschillende ervaringsdeskundigen en hoogleraar Wilco van Dijk vertelden over armoedestress en de impact ervan. Lees meer…

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.

September – Uitweg

Als onderdeel van deze campagne lanceerde Kinderhulp een game: Uitweg. Als speler moet je de weg vinden uit het doolhof door verschillende focus games uit te spelen en steeds de juiste deur te kiezen. Maar de druk wordt steeds verder opgevoerd. Met deze serious game voor mobiele telefoons kwamen we bij vele spelers onder de aandacht met ons thema. Lees meer…

Oktober – Nationale Kinderzwerfboekdag

Op 5 oktober was het zover: Nationale Kinderzwerfboekdag. In 2022 was dat dubbelfeest, want Kinderzwerfboek bestond 12,5 jaar! Om dat te vieren wilden we – met de speciale verjaardagsbox – zoveel mogelijk kinderen in aandachtswijken bereiken met mooie kinderboeken. Want lezen heeft zoveel voordelen! Als kinderen thuis lezen, vergroot dit het taalkundig inzicht, draagt het bij aan een beter toekomstperspectief en wordt de kans op armoede verkleind. Lees meer…

Oktober – De actie van…

Het hele jaar door komen volwassenen, kinderen, bedrijven, stichtingen en verenigingen in actie om geld in te zamelen voor hulp aan kinderen in armoede. Zo haalde de Rotary Club Deventer dit jaar met de 11e editie van hun benefietrally “Miglia Daventria” €14.000 op. Maar ook de “pronkstucweken” van Gyproc, de loterij van Sterre en Sanne, de actie van Decathlon en Team Jumbo-Visma en de recordpoging van Alex de hardloopheld verdienen veel lof. Lees meer…

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.

November – Actie Pepernoot

Ook in 2022 wilden wij zorgen dat geen kind werd overgeslagen op pakjesavond. Samen met ontzettend veel donateurs, bedrijfssponsors én de Nationale Postcode Loterij was Actie Pepernoot ook dit jaar een groot succes. Bij tienduizenden kinderen werd tóch aangeklopt met een Sinterklaascadeautje. We zorgden er samen voor dat zij niet ‘buiten de pakjesboot vielen’. Dat zij zich betoverd én gezien voelden. Lees meer…

December – Scrooge Live

Voor het derde jaar op rij mochten wij het jaar onvergetelijk afsluiten met de unieke tv-show Scrooge Live. Dit jaar hulde Dordrecht zich op zondagavond 11 december opnieuw in kerstsferen. Tijdens dit nationale televisiespektakel zagen ruim 2,1 miljoen kijkers hoe hard onze hulp nodig is. Samen met Omroep MAX, producent Mediawater en een fantastische sterrencast vroegen we aandacht voor kinderarmoede. Geef ze warmte! Die oproep bleef niet onbeantwoord. Lees meer…

December – #geefzewarmte

En ook na de show bleven we ons inzetten met de campagne ‘Geef ze warmte’. Want steeds meer gezinnen moeten de eindjes aan elkaar knopen. Verwarmingen blijven uit om kosten te besparen. En ook geld voor een warme jas of stevige schoenen ontbreekt. Kinderen maken er het beste van, maar opgroeien in armoede laat diepe mentale sporen na. Samen met onze donateurs geven we deze winter zoveel mogelijk kinderen een warme start in het nieuwe jaar! Lees meer…

Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.

En in 2023?!

Uiteraard zetten we alles op alles om ook in 2023 zoveel mogelijk kinderen en jongeren in armoede te helpen. Zij zullen onze hulp – met de huidige economie – harder nodig hebben dan ooit. Dat helpen doen we niet alleen, maar samen met onze vrijwilligers, partners , sponsoren en donateurs. We doen het écht samen!

Namens het Kinderhulpteam: een fijne jaarwisseling en een warm 2023!