Elk kind verdient een jeugd zonder zorgen. Maar is dat haalbaar, voor kinderen die opgroeien in een gezin met een krappe beurs? Met onze campagne ‘Armoedestress, continu op zoek naar een uitweg’ willen we begrip creëren voor de dagelijkse stressvolle realiteit van heel veel Nederlandse gezinnen.

Webafbeelding definitie armoedestress 900 x 300 px

1 op de 12 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Deze kinderen maken er het beste van, maar merken altijd en overal dat er thuis niet genoeg geld is. Genoeg voor een dak boven hun hoofd, maar niet voor een eigen fiets, warme jas, zorgeloos dagje uit of grafische rekenmachine.

Ouders staan voor lastige keuzes. Je kinderen gedwongen ‘nee verkopen’ heeft een grote impact en gaat gepaard met stress en schaamte. Vaak ook met gevolgen voor de sociale ontwikkeling van het kind. En terwijl de brieven en kostenposten zich opstapelen, neemt de stress binnen het gezin verder en verder toe…

Armoedestress, continu op zoek naar een uitweg

De stress die ontstaat door armoede heeft een niet te onderschatten impact op ouder én kind. En wat het nóg zwaarder maakt: vooroordelen uit de omgeving. Het kan voor gezinnen voelen alsof ze vastzitten in een doolhof vol stress, lastige keuzes, zorgen en afleidingen. Met onze campagne Armoedestress, continu op zoek naar een uitweg willen we begrip creëren voor de dagelijkse stressvolle realiteit van heel veel Nederlandse gezinnen.

De komende weken laten we op Facebook en Instagram zien wat armoedestress is en wat het met je doet. Verschillende ervaringsdeskundigen – waaronder onze ambassadeur Jasmine Sendar – vertellen over deze stress en de impact daarvan op hun leven. En met hulp van hoogleraar Wilco van Dijk leggen we ook de wetenschappelijke kant uit van dit verhaal. Samen zorgen we dat vooroordelen plaatsmaken voor begrip!

Wil je meer weten over armoedestress en de impact van armoede? Lees verder op onze campagnepagina.

Lees verder
Het lijkt erop dat je onze marketing-cookies niet hebt geaccepteerd. Doe dit alsnogstatistics, marketing om deze video te kunnen bekijken.