Bristol geeft de Internationale dag tegen armoede een vliegende start. Het familiebedrijf zamelde met haar klanten in Nederland maar liefst € 43.973,39 in voor gezinnen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Dank je wel Bristol, en dank je wel Bristolklanten!

Nieuwsoverzicht Actie Bristol

Aangrijpende verhalen

Met de ‘In my shoes’-campagne riep de mode- en schoenenketen Bristol haar klanten op om zich in de schoenen te plaatsen van mensen die het financieel moeilijk hebben. Bristol en Kinderhulp lanceerden de campagne met een reeks audioverhalen met emotionele en authentieke getuigenissen die een stem gaven aan de harde cijfers. Uit het onderzoek* dat Bristol voerde bleek dat maar liefst 1 op de 3 kinderen al eens met te kleine schoenen naar school gaat en ongeveer de helft van de ouders (47%) hun kind wel eens in kapotte of versleten schoenen naar school stuurt.

Lees ook: “3 op de 10 kinderen in te kleine schoenen naar school”

Hartverwarmende reacties

Per verkocht paar leren kinderschoenen tijdens de campagneperiode maakte Bristol de belofte om 5 euro te schenken aan Kinderhulp. De klanten van Bristol konden daarnaast hun steentje bijdragen met een vrije gift aan de kassa, en werden ook geraakt door de actie. In totaal doneerden ze meer dan twintigduizend euro!

Moedige getuigenissen

Anita Bosman, Filiaalmanager van Bristol Groningen, vertelt:

“De pakkende en moedige getuigenissen van mensen die met armoede te kampen hebben, raakten ons enorm. We gaan er vaak van uit dat dit een ver-van-ons-bed-show is, maar kinderarmoede is dichterbij dan we denken. Onze klanten waren enorm solidair met onze actie en er waren ook mensen die zélf hun verhaal aan onze kassa deelden. Voor hen een concreet verschil kunnen betekenen, maakt de actie voor ons nog waardevoller.”

Een overweldigend succes

Op 17 oktober, de Internationale dag tegen armoede, kan Elise Vanaudenhove, CEO Bristol, een cheque van maar liefst € 43.973,39 aan Nationaal Fonds Kinderhulp overhandigen.

Het probleem een stem geven

Elise Vanaudenhove, CEO van Bristol, vertelt trots:

“De cijfers uit onze enquête maakten indruk op onze medewerkers. Bristol wil een inclusief merk zijn met prijzen die toegankelijk zijn voor iedereen, maar dat blijkt écht niet zo vanzelfsprekend. Vandaar het idee om tijdens de dure ‘back to school’-periode specifiek rond dit topic een campagne op te zetten. Naast financiële steun bieden aan gezinnen die het broodnodig hebben, zijn we trots dat we door deze campagne een stem hebben kunnen geven aan een probleem dat maar al te vaak achter gesloten deuren blijft”.

Pakjesavond voor 1.700 kinderen

Bij Kinderhulp klonken er vreugdekreten bij het horen van het ingezamelde bedrag. Ilse de Voogd, fondsenwerver bij Kinderhulp: “We kunnen dit bedrag zó goed gebruiken. We willen gezinnen in armoede financieel bijstaan, zodat ze gelijke kansen krijgen voor de toekomst. Met iets groots of iets kleins. Daarvoor hebben we uiteraard financiële middelen nodig. Met deze prachtige donatie kunnen we bijvoorbeeld meer dan 100 kinderen helpen bij het behalen van hun zwemdiploma, 200 kinderen blij maken met een goede winterjas en warme winterschoenen of ruim 1.700 kinderen helpen om ook pakjesavond te vieren.”

Over Bristol

Bristol is een familiebedrijf dat al meer dan een halve eeuw mode en schoenen aanbiedt aan alle gezinnen in Nederland en België, voor mensen van alle leeftijden. Bristol maakt met veel liefde en respect voor haar producten en omgeving, kwalitatieve schoenen en kleding, en verkoopt die tegen een toegankelijke prijs. Iedereen is welkom in de meer dan 200 makkelijk bereikbare en gezinsvriendelijke winkels in Nederland en België.

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Bristol tussen 9 en 17 augustus 2022 bij 1.000 Nederlandse ouders van kinderen tussen 3 en 18 jaar. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%. Als er in dit rapport verwezen wordt naar ouders, gaat het dus om Nederlandse ouders van schoolgaande kinderen tussen 3 en 18 jaar.

Leestip