Door het hele land komen volwassenen, kinderen, bedrijven, stichtingen en verenigingen in actie om geld in te zamelen voor hulp aan kinderen in armoede. Fantastisch! We lichten regelmatig een bijzondere actie uit. Vandaag: Hana. Op sociale media schrijft zij over moederschap, haar werk als hulpverlener en maatschappelijke kwesties. En afgelopen jaar haalde zij met haar persoonlijke campagne voor Actie Pepernoot het waanzinnig bedrag van €30.325 op!
Als hulpverlener is Hana al jarenlang betrokken bij gezinnen die in armoede leven. Gezinnen waar ieder jaar in december weer stress heerst. “Via Kinderhulp verstrekte ik de cadeaubonnen van Actie Pepernoot en ik zag wat dat met gezinnen doet. Ouders bedankten mij dat ik een soort lichtpuntje was in die decembermaand. En iedere decembermaand keek ik ernaar uit dat de kinderen mij vertelden dat Sinterklaas tóch was langsgekomen. “Sinterklaas is mij niet vergeten dit jaar!”, hoorde ik dan. Armoede brengt vaak stress met zich mee. En kinderen zoeken iets altijd bij zichzelf. Ieder jaar rond Sinterklaas wordt voor hen bevestigd dat ze er niet bij horen, dat ze niet meedoen, dat ze anders zijn dan andere kinderen. En dankzij Actie Pepernoot voelen die kinderen dat ze dit jaar ook meetellen als kind. Dat is ontzettend belangrijk.”
Hana’s briefjes aan Sinterklaas
“Ik kwam ook vaak over de vloer bij vluchtelingengezinnen. Daar speelde zowel geldgebrek mee als ook onwetendheid. Niet iedereen is bekend met de traditie van pakjesavond en schoentjes zetten. Zo begon ik mijn actie voor Kinderhulp. Ik deelde online mijn briefjes aan Sinterklaas, geschreven vanuit mijn vroegere ervaring als vluchtelingenkind.“ Hana’s briefjes aan Sinterklaas verwoorden pijnlijk en raak hoe zij zich vroeger voelde als kind van vluchtelingouders, wanneer ze wéér een leeg schoentje aantrof. “Lieve Sinterklaas, ik hoop dat u mij niet bent vergeten. Of ben ik niet lief geweest? Sorry.”
Waarom besloot je in actie te komen?
“In aanloop naar de feestdagen liep ik met mijn zoontje door de winkelstraten. Overal etalages vol cadeaus, cadeautips en gevulde schoentjes. Ik besefte maar al te goed dat dit niet voor iedereen haalbaar is. Heel schrijnend. Want sommige kinderen worden de hele november- en decembermaand geconfronteerd met iets dat ze zich niet eens kunnen voorstellen. In winkelstraten, maar ook online. Meeslepende campagnes van grote merken, alles is gericht op veel cadeaus, grote cadeaus. Ik vind dat er vrij weinig tegengeluid is tegen deze commercie. De stress en armoede die kan spelen rond de feestdagen is onderbelicht. Ik voel een enorme drive om op te komen voor de gezinnen waar dit speelt.”
“Nadat ik hier eind 2020 een informatief artikel over had gedeeld, besloot ik er eind 2021 ook een actie aan te koppelen. Iedereen kan immers impact maken, ook als individu. Je kunt denken dat je de landelijke of zelfs wereldwijde problematiek niet kunt oplossen. Óf je kunt kijken welke impact je wél kunt maken. Ik deelde mijn verhaal en maakte een actie aan op het actieplatform van Kinderhulp. Als streefbedrag stelde ik €1.000,- in. “Samen met jullie wil ik minimaal 40 lege kinderschoentjes vullen”, schreef ik daar. Of ik dat ging halen, geen idee. Daar ging het me eigenlijk niet zozeer om. Ik wilde vooral bewustwording creëren.”
"Je kunt denken dat je de wereldwijde problematiek niet kunt oplossen. Of je kunt kijken welke impact je wél kunt maken."
Van olievlek tot rollercoaster
“Vrij snel nadat ik mijn actie op Instagram deelde, merkte ik dat het ontzettend hard ging. Mijn post verspreidde zich als een olievlek. En niet lang daarna stroomden de donaties binnen. Toen kwam ik wel even in een rollercoaster terecht. Want er kwamen niet alleen donaties binnen, ook ontzettend veel reacties en vragen. Ik voerde online heel veel gesprekken met mensen die zich totaal niet bewust waren van kinderarmoede. Die nog nooit hadden beseft dat het in Nederland bestaat, dat kinderen geen Sinterklaascadeautje krijgen. Mensen werden opgeschrikt en zich bewust van hun eigen privileges. Bovendien voelde ik me verantwoordelijk om aan alle donateurs te laten weten hoe het ging, regelmatig updates te delen. Op een gegeven moment heeft mijn man zelfs een paar dagen vrij genomen om voor ons baby’tje te zorgen, zodat ik tijd had voor mijn campagne.”
“Bovendien kreeg ik heel veel vragen of mensen naast donaties ook cadeautjes konden opsturen. Eerst heb ik dat afgehouden, maar dat voelde tóch als een gemiste kans. Ik ben vliegensvlug een inzamelpunt begonnen waar ik ruim 500 Sinterklaascadeaus heb verzameld. Die cadeaus verspreidde ik onder gezinnen die niet (of niet meer) bij hulpverlening in beeld zijn maar wél een cadeautje konden gebruiken. Uit naam van Sinterklaas belde ik bij gezinnen aan en ik zag de mooiste reacties. “Mam, mam, kom! Sinterklaas is mij helemaal niet vergeten!”.”
En de waanzinnige eindstand..?
Op 16 november startte Hana haar actie, en op pakjesavond kwam ze op een eindstand van €30.325,- uit. Waanzinnig! “Wat ik het belangrijkste vind, is dat de mensen die gedoneerd hebben, er door deze campagne een beeld bij hebben gekregen. Dat ze in mijn berichten hebben gezien dat elke euro iets bijdraagt aan dit complexe vraagstuk. En het is niet alleen dat cadeautje, maar juist alles eromheen. Een kind voelt dat hij of zij erbij hoort en mee kan praten met leeftijdsgenoten op school. Dat heeft zóveel impact! Bij mij wordt dat, door mijn ervaringen van vroeger, nog elk jaar getriggerd. Dat is veel grootser dan alleen een Sinterklaascadeau.”
Wil jij – net als Hana – in beweging komen voor Actie Pepernoot van Kinderhulp? Fantastisch! Neem een kijkje op ons actieplatform en start een actie!