Door het hele land komen volwassenen, kinderen, bedrijven, stichtingen en verenigingen in actie om geld in te zamelen voor hulp aan kinderen in armoede. We lichten regelmatig een bijzondere actie uit. Vandaag: de vriendinnen Sterre (15) en Sanne (15). Hun hele kerstvakantie stond in het teken van lootjes verkopen, sponsoren zoeken en geld inzamelen voor Kinderhulp. Hoe fantastisch is dat?! We gingen met ze in gesprek.

“Wij zijn Sterre en Sanne uit Zeeland. Allebei vijftien jaar oud en we zitten in klas 4. We zijn al jaren vriendinnen. Iedere dag zien we elkaar op school, en ook elk weekend spreken we af.”

Sterre en Sanne web

Waarom kwamen jullie in actie voor Kinderhulp?

“In de kerstvakantie baalden we enorm van de lockdown. We wilden leuke dingen doen maar er kon niet zoveel. Tot we besloten te kijken naar wat we wél konden. We realiseerden ons dat wij het niet slecht hebben. We hebben allebei een kast vol spelletjes, kunnen op onze eigen fiets naar vriendinnen, hebben een laptop om online lessen te volgen of te Netflixen en kunnen zelfs wat nieuws – bijvoorbeeld een nieuw spel – kopen als we dat willen.”

“Toen beseften we dat er ook kinderen zijn in Nederland voor wie dit heel anders is. Via Sterres moeder kenden we het goede doel Kinderhulp. We keken nog eens op de website en lazen dat 1 op de 12 kinderen in armoede leeft. Dat betekent dat in onze klas van 30 leerlingen waarschijnlijk ook twee kinderen opgroeien met weinig geld thuis. Terwijl we dat op school eigenlijk niet zo goed merken. Daarom besloten we in actie te komen voor deze kinderen en jongeren! Zodat ook zij een fiets krijgen, of een warme winterjas, of iets om zich thuis mee te kunnen vermaken.”

Hoe ging jullie actie in z’n werk?

“We hebben goed nagedacht wat we konden doen tijdens de lockdown. We kwamen uit op lootjes verkopen! De grootste uitdaging was het vinden van prijzen om te verloten. Want ja, veel winkels waren dicht. We begonnen bij onze bijbaantjes en bij vrienden en familie met een eigen bedrijf. Vervolgens gingen we langs bij bedrijven in de buurt. Eigenlijk hebben we een heel rondje Walcheren gedaan. Van de kaasboer tot de supermarkt en van de bakker tot de bloemenwinkel. De lootjes verkochten we per e-mail, voor €5,- per stuk. We maakten een flyer over onze actie en via Facebook en onze vrienden en familie ging het rond.”

En, verkochten jullie veel lootjes?

“We hoopten zo’n 40 lootjes te verkopen en hadden daarom 10 prijzen geregeld. Uiteindelijk ging onze flyer zó hard rond dat we veel meer lootjes verkochten dan verwacht. 125 stuks! En de helft van de mensen die ons mailden kenden we niet eens. We vonden dat mensen wel goede kans moesten maken op een prijs. We zijn daarom gauw nog extra sponsoren en prijzen gaan regelen. We hadden van alles: theepakketten, bonbons, boekenbonnen, spelletjespakketten, een blender en nog veel meer.”

“Op zaterdagavond 22 januari stond de bekendmaking van alle winnaars gepland. Heel coronaproof deden we dit vanuit huis. We hebben het gefilmd en een verborgen YouTubevideo naar alle deelnemers gestuurd. Zo konden ze tóch meekijken naar de grote prijsuitreiking! Ook konden we toen alle lootjeskopers en sponsoren bedanken én de opbrengst bekendmaken.”

Prijsuitreiking Sterre en Sanne nieuw

Hoe kijken jullie op jullie actie terug?

“We zijn superblij met de € 625,- die we hebben opgehaald. Dat hadden we écht niet verwacht. Daarmee kan Kinderhulp heel veel kinderen en jongeren in armoede helpen. Het was bovendien heel leuk om te doen. We waren er ontzettend druk mee, maar kregen heel veel leuke reacties en complimenten, zoals “Wat top dat jullie je zo inzetten voor anderen in deze tijd”. En het was leuk om met zoveel mensen contact te hebben. Per mail, voor alle lootjes. Maar ook toen we alle prijzen persoonlijk gingen langsbrengen bij de winnaars. De helft kenden we eigenlijk nog niet, en het leverde hele leuke gesprekken op.”

Wil jij – net als Sterre en Sanne – in beweging komen voor Kinderhulp? Fantastisch! Neem een kijkje op ons actieplatform en start een actie!

Leestip

De actie van… Gyproc

Met hun zogenoemde “pronkstucweken” haalde Gyproc Nederland het waanzinnige bedrag van €23.980 op via ons actieplatform. Zo helpen ze heel veel kinderen te “pronken” met hun zwemdiploma!

Lees verder